Volkswagen SFD2-beveiliging

AutoNiveau Remote Diagnostics Newsflash

Volkswagen SFD2-beveiliging

16-07-2024 | De nieuwste generatie Volkswagens is uitgerust met SFD-beveiliging. Deze beveiliging zorgt ervoor dat het coderen van sommige modules niet zo maar mogelijk is. Om het coderen mogelijk te maken, moeten deze modules één voor één worden vrijgeschakeld met behulp van de fabriekssystemen van VAG. Voor sommige voertuigen van modeljaar 2024 past de Volkswagengroep een nieuwe generatie van deze SFD-beveiliging toe. Deze beveiliging wordt ook wel SFD2 genoemd.

De originele diagnosetester van Volkswagen, ODIS, heeft nog niet de mogelijkheid om de SFD2-beveiliging vrij te schakelen. Voor ons is het op dit moment daarom nog niet mogelijk om deze voertuigen te coderen. Door dit probleem kunnen we bijvoorbeeld geen stuurapparaten met SFD2 aanleren of een trekhaak coderen. Aangezien het hier gaat om een probleem bij de fabrikant – de oorzaak zit in de diagnosetester – hebben dealerbedrijven hier ook last van.

Tot nu toe zijn we voornamelijk bij het coderen van trekhaken tegen deze problemen aangelopen. Een tijdelijke oplossing is het monteren van een trekhaak met een kabelset die je door het losnemen van een stekker kunt schakelen tussen een ‘luisterset’ en een ‘volwaardige set’. Deze kabelsets worden onder andere verkocht door Brink en Erich Jaeger. Wanneer de trekhaakset is ingesteld als ‘luisterset’ hoeft deze niet gecodeerd te worden om deels te functioneren. Alleen de volgende zaken werken dan niet goed:

  • ABS en ESP houden geen rekening met een aangekoppelde aanhanger
  • PDC en mistlampen worden niet uitgeschakeld bij het aankoppelen van een aanhanger
  • ADAS-systemen werken niet naar behoren met aangekoppelde aanhanger


Met de montage van een schakelbare kabelset is het in elk geval mogelijk om een trekhaak grotendeels werkend te monteren. Voor volledige werking en optimale veiligheid is het noodzakelijk om het voertuig later alsnog te coderen zodra VAG het SFD2-probleem heeft opgelost. Zodra het SFD2-probleem is opgelost, en voertuigen weer volledig te coderen zijn, meldt AutoNiveau dit in een nieuwsbrief. Daarna kan je voor het uitvoeren van de codering een afspraak met de berijder maken. Zodra de kabelset wordt omgezet naar een ‘volledige set’, en wordt gecodeerd, dan werkt alles precies hetzelfde zoals bij een af-fabriek gemonteerde trekhaakset.

Interessant voor jou

VAG VAS 6154 (ODIS) + USB-kabel

De VAS 6154 is de originele fabrieksinterface voor de VAG ODIS diagnose software. De VAS 6154 wordt met USB-kabel geleverd.

Pass Thru Pro VW / Audi / SEAT / SKODA

AutoNiveau maakt een bedrijfsaccount aan bij Volkswagen, Audi, SEAT en ŠKODA, waarna originele handleidingen en schema's binnen handbereik zijn en Pass Thru (software-updates) mogelijk zijn. Inclusief een digitale demonstratie en 60 minuten Pass Thru support.

Pass Thru Basic VW / Audi / SEAT / SKODA

AutoNiveau maakt een bedrijfsaccount aan bij Volkswagen, Audi, SEAT en ŠKODA (VAG), waarna originele handleidingen, technische informatie en schema's binnen handbereik zijn.