Veilig werken aan elektrische en waterstofvoertuigen

Compleet overzicht

Ben jij klaar om veilig te werken aan elektrische en waterstofvoertuigen?

Ontdek het in 5 minuten met onze handige online checklist. Beantwoord een aantal praktische vragen over je werkplaats, medewerkers en veiligheidsvoorzieningen, en krijg direct inzicht in hoe goed jouw bedrijf voorbereid is op het werken aan elektrische en waterstofvoertuigen.

Na afloop ontvang je automatisch een overzichtelijke actiepuntenlijst, afgestemd op jouw situatie. Zo zie je in één oogopslag welke zaken al op orde zijn en waar nog verbeteringen nodig zijn — van opleidingen en certificeringen tot werkplekinrichting en gereedschap.

Start nu de check en weet precies wat jouw volgende stap is naar veilig, vakbekwaam en toekomstgericht werken aan EV- en waterstofvoertuigen.

Checklist

Veiligheidsvoorschriften

NEN9140 veilig werken aan e-voertuigen

NEN 9140 is de Nederlandse norm die specifieke veiligheidseisen stelt voor onderhoud en reparatie aan e-voertuigen door het wegnemen van elektrische gevaren. 

Opslag van e-voertuigen (PGS 37-2)

De PGS 37-2 gaat over de opslag van Lithium houdende energiedragers en wordt per 1 januari 2026 in het bouwbesluit opgenomen.

Waterstofvoertuigen (PGS 36)

PGS 36 is een Nederlandse veiligheidsrichtlijn die zich richt op de veiligheidsmaatregelen voor werkplaatsen die onderhoud en reparaties uitvoeren aan waterstofvoertuigen.  

Handige documenten

Stappenplan 'Veilig werken aan e-voertuigen NEN 9140

Bekijk en/of download via de onderstaande button het stappenplan 'Veilig werken aan e-voertuigen'.

Toelichting op het aanwijsbeleid

Bekijk en/of download via de onderstaande button een uitgebreide toelichting op het aanwijsbeleid.

Aanwijsformulieren

Aanwijzingsformulier ev-Werkverantwoordelijke

Bekijk en/of download via de onderstaande button het Aanwijzingsformulier ev-Werkverantwoordelijke

Aanwijzingsformulier ev-Vakbekwaam Persoon

Bekijk en/of download via de onderstaande button het Aanwijzingsformulier ev-Vakbekwaam Persoon

Aanwijzingsformulier ev-Voldoende Onderricht Persoon

Bekijk en/of download via de onderstaande button het Aanwijzingsformulier ev-Voldoende Onderricht Persoon

EV Opleidingsplan

Een tweejarig opleidingsplan over onderhoud, reparatie en diagnose stellen aan de aandrijflijn, comfortsystemen en batterijen van e-voertuigen.

EV Opleidingsplan

Veilig werken aan e-voertuigen trainingen

Veilig werken aan e-voertuigen Compleet (VOP+VP NEN-9140)

In twee dagen ev-Vakbekwaam! Wanneer werkzaamheden aan e-voertuigen worden uitgevoerd moet er extra aandacht zijn voor de hoge spanningen en het veilig werken. Met deze tweedaagse training ben jij in één keer klaar voor het veilig werken aan e-voertuigen.

Veilig werken aan e-voertuigen ev-Werkverantwoordelijke NEN9140

In iedere werkplaats waar gewerkt wordt aan e-voertuigen moet een ev-Werkverantwoordelijke aanwezig zijn. De ev-Werkverantwoordelijke schat de risico’s in, zorgt voor passende werkinstructies en de juiste beschermingsmiddelen en gereedschappen.

Technische artikelen over e-voertuigen

48 V mild hybrid-techniek: hoe werkt dat eigenlijk?

10-06-2025 | In de werkplaats zien we de laatste jaren een toenemend aantal hybride voertuigen. Er zijn verschillende soorten hybrides. Er zijn hybrides met een Hoogvolt (HV) systeem, deze werken met spanningen van 250 - 400 Volt. Daarnaast zijn er zogenoemde mild hybrids. De meeste mild hybrids hebben geen HV-systeem. Ze werken wel met een verhoogde spanning van 48 V. Dit heeft specifieke voordelen. Maar waarom kiezen fabrikanten voor deze technologie? En hoe werkt het precies? Dat leggen we hier uit.

Hybride Golf met aircolekkage

10-04-2025 | Alle aircosystemen werken volgens hetzelfde basisprincipe: ze halen warmte uit het interieur en voeren deze naar buiten af. Bij hybride en elektrische voertuigen speelt de airconditioning echter een extra rol in de koeling van Hoogvolt (HV) componenten en soms ook van het batterijpakket. Door de complexiteit van deze systemen kan het opsporen van een lekkage aanzienlijk uitdagender zijn, zoals blijkt tijdens deze praktijkcase.

Polestar 2 met snellaadprobleem

11-03-2025 | Klacht: Bij een snellaadstation begint het laden regelmatig niet, of wordt het laadproces tijdens het snelladen onderbroken. Bij een standaard laadpaal of een 230V-aansluiting verloopt het laden volgens de klant altijd probleemloos. De klacht doet zich voornamelijk voor bij het gebruik van een FastNed-laadstation. Sporadische foutcode op de Proximity Pilot (PP). Deze fout wordt echter niet altijd gelogd.