APK en de deeltjesteller in de praktijk

Trainingsinformatie

Om met een dieselvoertuig in de milieuzones te mogen rijden is er sinds 2019 onder andere een roetfilter nodig. De storingen geven soms een uitdaging in de werkplaats maar APK-controle was tot nu toe alleen nog maar visueel. Het roetfilter moet met nieuwere Euronormen echter steeds effectiever zijn werk doen.

Vanaf mei 2018, Euro 6, is de maximale uitstoot van deeltjesmassa aangescherpt naar maximaal 0,005 g/km. Dit heeft niet alleen invloed op de techniek onder de motorkap maar ook op de controle ervan. Vanaf 1 Januari 2023 zal de deeltjes-uitstoot tijdens de APK gecontroleerd moeten worden. Welke gevolgen heeft dit voor de werkplaats? Welke apparatuur kan er gebruikt worden? Wat moet er gedaan worden bij een APK-afkeur? Al deze vragen worden beantwoord in de workshop “APK en de deeltjesteller in de praktijk”.

Na het volgen van de workshop is de deelnemer op de hoogte van de laatste uitstootnormen en eisen voor de APK na 1 Januari 2023. De benodigde testapparatuur en de werking voor de nieuwe deeltjes uitstoot meting kent na deze workshop geen geheimen meer. Verder zal duidelijk worden welke stappen er ondernomen kunnen worden in het geval van een APK-afkeur door de uitstoot van deeltjes. De werkplaats is na het volgen van deze workshop volledig op de hoogte om in juli 2022 succesvol met de nieuwe metingen te starten.

Leerdoelen

  • De verschillende Euronormen.
  • De APK-eisen omtrent de deeltjesuitstoot van een dieselvoertuig.
  • De algemene opbouw en werking van een roetfilter met de gebruikte materialen.
  • De verschillende deeltjestesters.
  • Uitvoeren en beoordelen van metingen van de deeltjes uitstoot voor een APK keuring.
  • Uitleg en toelichting van verschillende metingen met de deeltjesteller uit de praktijk.
  • De stappenplan voor een goede diagnose en reparatie na een APK afkeur vanwege de deeltjes uitstoot.
  • Op klantenniveau de deeltjestest en de resultaten kunnen uitleggen.
  • Aanvullende toepassing van de deeltjesteller bij diagnose aan motoren.

Aanvullende informatie

  • Nederlands.
  • De training bestaat uit een combinatie van een presentatie en demonstratie.
  • Geschikt voor: Autotechnici op niveau 3 en 4, of 5 jaar relevante werkervaring, Receptiemedewerkers, Serviceadviseurs en Eigenaren van autobedrijven.

Verkrijgbaar bij:

Koskamp Opleidingen

Koskamp Opleidingen biedt samen met AutoNiveau de APK en de deeltjesteller in de praktijk training aan. Bekijk hier de mogelijkheden en schrijf je in!

Automotive Academy

Automotive Academy biedt samen met AutoNiveau de APK en de deeltjesteller in de praktijk training aan. Bekijk hier de mogelijkheden en schrijf je in!

Kenmerken

Kosten

  • {{ priceDetail.Name }} {{ priceDetail.Amount | euroPrice }}
  • OOMT-bijdrage {{ -subsidyTotal | euroPrice }}
  • Subtotaal {{ subTotal | euroPrice }}
  • btw (21%) {{ vatTotal | euroPrice }}
  • Totaal (incl.btw) {{ total | euroPrice }}

Toelichting OOMT-bijdrage

OOMT vindt talentontwikkeling van vakmensen in de mobiliteitsbranche belangrijk. Wanneer jouw bedrijf bij OOMT is aangesloten, draagt OOMT bij in de trainingskosten voor deze training.

Interessant voor jou

Volvo DiCE Bluetooth

De Volvo DiCE is de originele fabrieksinterface voor de Volvo Vida diagnose software. De DiCE wordt geleverd inclusief de originele Volvo DiCE Bluetooth dongle.

Volvo DiCE USB

De Volvo DiCE is de originele fabrieksinterface voor de Volvo Vida diagnose software. De DiCE wordt via de USB aansluiting van de computer verbonden, 1 vrije USB aansluiting is vereist. De DiCE wordt geleverd inclusief de benodigde USB kabel.

Volvo VOE kabel

Voertuigen op het SPA (XC90II, XC60II, V90, V60II enz) en CMA (XC40 enz) platform zijn sneller uit te lezen door gebruik gebruik te maken van een Volvo VOE kabel.