Nissan in noodloop: kapot vliegwiel veroorzaakt brandstofdrukprobleem

09-10-2025 | Bij onze helpdesk wordt een Nissan Qashqai met lastig probleem aangeboden. Het voertuig gaat continu in noodloop. De motor draait niet mooi rond en de uitlaat wordt roodgloeiend. Ook smoort de motor tijdens accelereren.

Auto
Merk/model: Nissan Qashqai
Modeljaar: 2016
Motorcode: HRA2
Kilometerstand: 81.000

Foutcodes
P0090 - Brandstofdrukregelaar 1

Uitgevoerde werkzaamheden
De autotechnicus van het autobedrijf heeft een testrit gemaakt om de klacht van de klant te bevestigen. De brandstofdruk is gecontroleerd en in orde bevonden. De distributietiming is met een scope gecontroleerd en wijkt af. De distributietiming is mechanisch gecontroleerd en in orde bevonden.

Casusbespreking

Alle symptomen wijzen in de richting van een probleem met de distributietiming. Een controle met de scope bevestigt een foutieve distributietiming. Toch laat een mechanische controle zien dat de distributieketting goed op tijd staat. 

Om het probleem verder te onderzoeken, maakt de autotechnicus een helpdeskticket aan.
Een technisch specialist van AutoNiveau neemt het ticket in behandeling. Na een grondige analyse van de verstrekte informatie neemt de specialist contact op met de autotechnicus om de casus te bespreken en de vervolgstappen te bepalen.

De helpdeskmedewerker bevestigt dat de symptomen en de resultaten van de scopemeting allebei wijzen op een verkeerde distributietiming. Bij dit type motor kunnen beginnende distributieproblemen de foutcode P0090 genereren. Een veelvoorkomende oorzaak hiervan is kettingrek. De helpdeskmedewerker verzoekt de autotechnicus om de opgeslagen beelden van de uitgevoerde nokkenas- en krukas-scopemeting voor verdere analyse aan het ticket toe te voegen.

Analyse van de scopebeelden

De helpdeskmedewerker bekijkt de gedeelde scopebeelden en vergelijkt deze met beschikbare beelden van een motor met een correcte distributietiming. Hier is duidelijk te zien dat de distributietiming van de probleemmotor afwijkt. Nu volgt de interessante vraag van dit praktijkvoorbeeld: hoe kan een motor die mechanisch op tijd staat toch elektronisch afwijken?

Scopebeeld nokkenas en krukas bij het probleemvoertuig.

Scopebeeld nokkenas en krukas bij een vergelijkbaar voertuig zonder problemen.

Overleg over het geconstateerde verschil

Er volgt overleg tussen de helpdeskmedewerker en de autotechnicus. Samen bespreken ze de mogelijke oorzaken voor het geconstateerde verschil. Dit zijn:

  • Afwijkende mechanische timing
  • Een defect in een mechanisch component
  • Montage van verkeerde mechanische onderdelen 

De autotechnicus voert een aantal controles uit. Daaruit blijkt het volgende:

  • De timing staat mechanisch 100% correct
  • Er is sprake van wat rek in de distributieketting
  • De nokkenastandwielen zijn goed bevonden

Nieuwe distributieketting

De autotechnicus vervangt uit voorzorg de distributieketting. Hierbij wordt de timing nauwkeurig conform de fabrieksgegevens afgesteld. Hierna wordt er opnieuw uitvoerig getest. Helaas draait de motor hierna nog slechter. Op verzoek van de helpdeskmedewerker voert de autotechnicus opnieuw een scopemeting uit. De nieuwe meting laat dezelfde afwijking van de timing zien.

Scopebeeld nokkenas en krukas na het vervangen van de distributieketting.

Twijfel over het juiste motortype

De autotechnicus van het autobedrijf begint te twijfelen of de motor wel bij dit voertuig hoort. Het is een importvoertuig en er zijn aanwijzingen dat er al veel aan deze motor is gesleuteld. Zou het kunnen zijn dat er een afwijkende motor is gemonteerd waardoor het afwijkende scopebeeld is te verklaren?

Dit is een interessant vraagstuk. Wanneer de verkeerde onderdelen of een afwijkend motortype zijn gemonteerd, dan kan dit klachten veroorzaken. De helpdeskmedewerker geeft aan dat dit de HRA2-motor moet zijn. Het advies is om het typenummer op de motor op te zoeken en te vergelijken. Dit motornummer staat onder de gasklep in het motorblok gegraveerd. Na wat zoekwerk wordt het motornummer gevonden. Het blijkt inderdaad de HRA2 te zijn: dit is het juiste type motor. 

Ook de nummers van de nokkenassen en de verstelmechanismen/nokkenastandwielen worden gecontroleerd. Deze worden vergeleken met de opgezochte OEM-onderdeelnummers. Ook deze blijken correct te zijn.

De type-aanduiding ‘HRA2’ op het motorblok. Dit motortype is correct voor deze auto.

De doorbraak

Deze casus wordt steeds interessanter en komt geregeld ter sprake tijdens de koffiepauzes van het helpdeskteam. Het komt niet vaak voor dat een motor mechanisch op tijd staat, en elektronisch niet op tijd staat. De collega’s zijn het erover eens dat het een mechanische afwijking moet zijn.

De nokkenastandwielen en de nokkenasverstellers zijn goed. Daarom moet er logischerwijs een afwijking zijn in het vliegwiel of de opnamesensor. De krukaspositie wordt in dit geval namelijk elektronisch bepaald met behulp van een positiesensor bij het vliegwiel. Als eerste wordt het aantal (krukas-)tanden in het scopebeeld van het probleemvoertuig geteld. Dit zijn er 58 en dat klopt met het scopebeeld van een probleemloos voertuig. Daarom blijft er nog maar één mogelijkheid over: de positie van het BDP-merkteken klopt niet.

De autotechnicus stelt vervolgens scherp vast: "Wat als het vliegwiel verkeerd is gemonteerd?" Dit zou de klachten en afwijkingen kunnen verklaren. De helpdeskmedewerker merkt op dat een vliegwiel normaalgesproken maar op één manier kan worden gemonteerd. Echter beaamt de medewerker ook dat je in de praktijk wel eens heel aparte dingen tegenkomt.

Na demontage van de versnellingsbak is de oorzaak van het probleem direct zichtbaar. Het hart van het vliegwiel is losgescheurd. De tanden zijn ten opzichte van het hart verdraaid en door een klein wonder weer vastgeslagen. Hierdoor kan de motor nog draaien, maar wel met de beschreven klachten.

De oorzaak van het probleem is duidelijk te zien. Het hart van het vliegwiel is losgescheurd, verdraaid en weer vastgeslagen.

Conclusie en reparatie

Het probleem wordt veroorzaakt door een defect vliegwiel. Het opmerkelijke is dat dit geen rammelende geluiden veroorzaakt. Het losbreken en weer vastslaan is met zoveel kracht gebeurd dat het vliegwiel in een nieuwe gefixeerde stand blijft staan. Hierdoor kan de motor nog draaien en functioneren, maar dan wel met de vastgestelde klachten. De oorzaak van het scheuren van het vliegwiel is lastig te achterhalen. Dit kan zijn ontstaan door een montagefout. Denk hierbij aan een verkeerd aanhaalmoment of een verkeerde aanhaalvolgorde van de bevestigingsbouten. Een andere mogelijke oorzaak is het ontbreken van pasbussen tussen motor en versnellingsbak. Dit kan spanningen op het vliegwiel veroorzaken. Aangezien er van dit importvoertuig geen historie beschikbaar is, valt dit niet meer te verifiëren. De autotechnicus monteert een nieuw vliegwiel. Daarna is het probleem volledig opgelost.

Hoe zit het met de brandstofdrukregelaarfout?
De foutcode P0090 duidt op een probleem in de regeling van de brandstofdruk in het hogedruksysteem. Dit probleem ontstaat doordat de drukopbouw in de brandstofrail afwijkt van de door het motorstuurapparaat verwachte waarden. 

Het motorstuurapparaat meet en controleert of de druk in de brandstofrail binnen de juiste marges blijft. De hogedrukbrandstofpomp wordt aangedreven door de nokkenas. De drukregelaar in de pomp wordt echter op basis van het krukassignaal aangestuurd. Dit omdat het nokkenas-signaal te grof is voor een nauwkeurige aansturing.

Wanneer de timing van de nokkenas niet meer correct is, wordt de hogedrukbrandstofpomp op een verkeerd moment aangestuurd waardoor deze een hoge brandstofdrukpuls genereert op een verkeerd moment in de motorcyclus. Deze afwijking wordt gedetecteerd door het motorstuurapparaat, wat leidt tot een foutmelding in de drukregeling. Dit is de reden dat bij timingproblemen vaak brandstofdruk-gerelateerde fouten ontstaan.

Tips voor de praktijk

Dit praktijkvoorbeeld maakt maar weer eens duidelijk dat storingen niet altijd een logische oorzaak hebben. In dit geval lag de oorzaak van het probleem op een totaal andere plek dan je op basis van de foutcode zou verwachten. Met deze tips lukt het om de oorzaak op te sporen en het probleem te verhelpen:

  • Gebruik altijd het juiste gereedschap
  • Volg zorgvuldig de handleiding bij het uitvoeren van reparaties
  • Gebruik een scope om de distributietiming elektronisch te controleren
  • Houd er rekening mee dat een foutcode niet altijd de juiste richting voor diagnose geeft
  • Vergelijk het gemeten signaal met een voorbeeldsignaal van een goed lopende motor
  • Timingproblemen uiten zich bij direct ingespoten benzinemotoren vaak als eerste in brandstofdruk-gerelateerde foutcodes of zelfs in problemen met de mengselregeling
  • De uitgelezen brandstofdruk laat in bovenstaande gevallen zelden een afwijking zien


Geschreven door: Mattis Kaiser 
Technisch Supportmedewerker AutoNiveau