Nieuws | Gebruik originele Tesla-diagnoseapparatuur

EDGe Mobility en AutoNiveau start succesvol

Originele Tesla-diagnoseapparatuur

Geplaatst op: 20-10-2021
AutoNiveau en EDGe Mobility gebruiken de Tesla-diagnoseapparatuur nu ruim een half jaar en met succes. Graag delen we enkele voorbeelden om te laten zien wat er zoal mogelijk is met deze apparatuur.

Service-mode elektronische handrem Tesla Model 3

We hebben bij de Tesla Model 3 de elektrische handrem in de service-mode gezet. In deze modus wordt de handrem in de remklauw teruggesteld zodat er service kan worden uitgevoerd aan de achterremmen.

Retrofit handgreep 3.0 Tesla Model

Het kapotgaan van de handgreep van een Model S is een veelvoorkomend probleem. Wij hebben bij een oudere Tesla Model S een handgreep 3.0 kunnen vervangen. De onderdelen voor deze retrofit zijn te koop via Tesla. Nadat deze onderdelen in de auto zijn gemonteerd, dienen er twee handelingen te worden uitgevoerd met de diagnosester.

  • Ten eerste moet de handgreep worden gekalibreerd;
  • vervolgens moet de software van de auto worden ge-update.

Deze handelingen zijn uitgevoerd met Toolbox 2.0, dus met een laptop direct op de auto aangesloten.

Diagnose temperatuursensor Tesla Model S

We hebben de oorzaak van een storing met de tempartuurregeling kunnen opsporen door de auto ‘over the air’ uit te lezen. De klacht was dat de binnentemperatuur van de auto niet juist geregeld werd. In de meetwaarden was te zien dat er een temperatuursensor een onaannemelijke temperatuur aangaf. Tijdens de controle van deze sensor werd corrosie in de stekkerverbinding aangetroffen aan de zijde van de sensor, waardoor deze defect is geraakt. Na het vervangen van de sensor werkte de auto weer zoals verwacht.

Diagnose aircosysteem Tesla Model X

De airco van een Model X deed het niet meer. Wij hebben de oorzaak hiervan kunnen opsporen met de Tesla Toolbox. We hebben eerst geconstateerd dat de aircocompressor niet draaide en niet werd aangestuurd. Vervolgens is aan de hand van de meetwaren geconstateerd dat een druksensor van het aircosysteem geen signaal gaf. Tijdens de controle van deze sensor werd een kabelbreuk aangetroffen bij de stekkerverbinding op de sensor. Na het repareren van de kabelbreuk werkte de airco weer zoals verwacht.

EDGe Mobility

De bovenstaande voorbeelden zijn uitgevoerd door bij EDGe Mobility aangesloten autobedrijven. Zij ontvingen hierbij ondersteuning van de helpdesk van AutoNiveau. EDGe Mobility is Expert in elektrisch rijden en aangesloten bedrijven zijn bekende Tesla-specialisten. Ruud Beukers, directeur EDGe Mobility: “Het is goed om te zien hoe we partners nu ondersteunen met de Tesla Toolbox. In de praktijk wordt nu bewezen dat Tesla-rijders hun auto veilig en vertrouwd bij de ruim 60 EDGe Mobility aangesloten autobedrijven door het hele land kunnen brengen voor onderhoud en reparatie.”