Nieuws

Diesel additief systemen

Diesel additief systemen

23 december 2020
We komen in toenemende mate uitdagingen met het dieseladditief systeem van de PSA groep tegen. Veelal uiten deze zich in de foutcodes P1434: Additiefpomp: storing van de pomp en P1435: Netwerk of storing in de additiefpomp met multiplextechnologie. Wij geven onze gebruikers graag meer achtergrondinformatie over het stellen van een juiste diagnose en de te verrichten handelingen als een additief-module vervangen is.

Als een voertuig binnenkomt met een brandend MIL lampje en de fouten P1434 en P1435, is het belangrijk om twee zaken eerst te controleren:

  1. Is er communicatie mogelijk met het additief-systeem?
  2. Wat is het vulniveau van het additief?

Indien er geen communicatie met het additief-systeem mogelijk is, dient daar eerst diagnose op te worden gesteld. Een gebrek aan communicatie kan veroorzaakt worden door een defecte module, maar ook door problemen in de voeding, massa of LIN-bus.

Indien wel communicatie mogelijk is, maar het vulniveau is te laag, dan kan het probleem mogelijk eenvoudig opgelost worden door het vulniveau weer op peil te brengen en de vulhoeveelheid te resetten. Mocht uit de diagnose blijken dat de additief-module defect is en deze wordt vervangen, dan dienen na het vervangen de volgende handelingen te worden verricht:

  • Online telecodering;
  • Resetten van de vulhoeveelheid;
  • Ontluchten van het systeem.

Als deze handelingen (nog) niet verricht zijn, bevat zowel het additief-systeem als de motorregeling een aantal foutcodes die niet gewist kunnen worden. Na het vervangen van de module is het belangrijk om te controleren of deze uitgelezen kan worden. Ondanks het feit dat de nieuwe module nog niet gecodeerd is, moet communicatie wel al mogelijk zijn.

Is er wel communicatie mogelijk met het additief-systeem, maar ondersteunt de eigen diagnose-apparatuur de benodigde handelingen niet, dan kunnen wij dit via AutoNiveau Remote Diagnostics voor u uitvoeren.