EV-trainingen

Veilig werken aan e-voertuigen Basis (VOP NEN-9140)

De training Veilig werken aan e-voertuigen Basis (VOP NEN 9140) is voor technici die op een veilige manier onderhoud aan e-voertuigen moeten kunnen verrichten. Tijdens deze training leert de deelnemer de HV-componenten van e-voertuigen herkennen. Daardoor wordt duidelijk wat de risico’s zijn en weet de deelnemer hoe er veilig aan deze voertuigen kan worden gewerkt.

Veilig werken aan e-voertuigen Gevorderd (VP NEN-9140)

De training Veilig werken aan e-voertuigen Gevorderd (VP NEN 9140) is voor technici die reeds de kennis en vaardigheid bezitten van een voldoende onderricht persoon (ev-VOP). De training is voor technici die verantwoordelijk worden voor het controleren van het spanningsvrij zijn van het HV-systeem zodat veilig reparaties verricht kunnen worden aan onderdelen van dit HV-systeem, uitgezonderd de HV-batterij.

E-learning: NEN 9140 voor ev-Werkverantwoordelijke (WV-NEN 9140)

De ev-Werkverantwoordelijke moet goed op de hoogte zijn van de regelgeving omtrent veilig werken en eventuele risico's goed kunnen inschatten. Iedere tot ev-VP opgeleide technicus met werk- en denkniveau 4 kan ev-Werkverantwoordelijke worden. NEN 9140 beschrijft hoe veilig moet worden gewerkt aan e-voertuigen en wat de risico's zijn. De ev-Werkverantwoordelijke moet daarom goed op de hoogte zijn van deze regelgeving.

Adviseur e-voertuigen Basis

De transitie naar volledig elektrische en hybride auto’s gaat steeds sneller. Klanten in de showroom of aan de receptiebalie beginnen steeds meer vragen te stellen over elektrisch rijden. In deze training leer je basisvragen over hybride en elektrische voertuigen beantwoorden op klantniveau.

Adviseur e-voertuigen Gevorderd

In deze training leer je klanten uitgebreid te adviseren bij de aanschaf van een laadpaal en ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de EV automotive branche. In deze training gaan we dieper in op de laatste ontwikkelingen op het gebied van e-voertuigen en onderwerpen zoals Vehicle 2 Grid, slimme meters en het maken van een charge-plan.

Adviseur e-voertuigen Expert

In deze training leer je klanten uitgebreid te adviseren bij de aanschaf van een laadpaal, ben je op de hoogte van de voordelen van elektrische bedrijfsvoertuigen en behandelen we de State of Health (SOH).

Onderhoud en reparatie aan e-voertuigen Batterijmanagement

Elektrische en hybride voertuigen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Een belangrijk onderdeel van deze voertuigen is het batterijpakket. Om klanten die in het bezit zijn van e-voertuigen optimaal van service te kunnen voorzien, is kennis van de opbouw en de werking van de batterij en het laadcircuit noodzakelijk. Tijdens de training Onderhoud en reparatie aan e-voertuigen Batterijmanagement worden deze aspecten diepgaand behandeld.

Onderhoud en reparatie aan e-voertuigen Aandrijving

De aandrijflijn van een e-voertuig is heel anders dan die van voertuigen die worden aangedreven met een verbrandingsmotor. Voor technici is het belangrijk de opbouw en werking van de aandrijflijn te begrijpen om goed onderhoud en reparaties te kunnen uitvoeren aan e-voertuigen. In deze training wordt de werking en aansturing van elektromotoren behandeld, ook is er aandacht voor recuperatief remmen en de daarmee samenhangende afwijkende opbouw van het mechanische remsysteem.

Onderhoud en reparatie aan e-voertuigen Comfort

Het klimaatsysteem van een e-voertuig is complexer dan die van een voertuig met een conventionele aandrijving. Bovendien is dit klimaatsysteem cruciaal om het voertuig probleemloos te laten functioneren. Voor technici is het daarom belangrijk de opbouw en werking van het klimaatsysteem te begrijpen om onderhoud en reparaties te kunnen uitvoeren.

Onderhoud en reparatie aan e-voertuigen Connected

Moderne voertuigen zijn steeds meer in staat om informatie uit te wisselen met de buitenwereld. Hierdoor ontstaan veel extra mogelijkheden op het gebied van comfort, milieu en veiligheid. Na het volgen van de training is de deelnemer geheel op de hoogte van de laatste stand van de techniek op het gebied van communicatie van en naar het voertuig, maar ook van diverse intelligente laadmogelijkheden.

Diagnose en reparatie aan e-voertuigen Batterijmanagement

Diagnose en reparatie aan de batterij of het laadcircuit van e-voertuigen zal in de toekomst steeds vaker voorkomen. Dit maakt systeemkennis noodzakelijk, maar ook kennis van diagnoseprocedures en veiligheidsvoorschriften. Tijdens de training Diagnose en reparatie aan e-voertuigen Batterijmanagement worden complexe storingen volgens diagnoseprocedures van de fabrikant met diagnosegereedschappen uitgebreid behandeld.

Diagnose en reparatie aan e-voertuigen Aandrijving

De aandrijflijn van een e-voertuig kent een heel andere opbouw dan die van voertuigen die worden aangedreven door een verbrandingsmotor. Dit betekent ook dat er een geheel andere aanpak is vereist wanneer diagnose moet worden gesteld aan een e-voertuig met een probleem. Na het volgen van de online training en de praktijkdag is de kennis van de deelnemer weer up-to-date op het gebied van elektrische aandrijving.

Diagnose en reparatie aan e-voertuigen Comfort

Het airco-verwarmingssysteem van e-voertuigen is veel complexer dan dit van de conventionele auto met verbrandingsmotor. Storingen aan dergelijke complexe systemen hebben soms vergaande gevolgen. Bovendien zijn deze storingen vaak lastig te diagnosticeren. Tijdens de training worden storingen aan complexe klimaatsystemen van e-voertuigen volgens fabrikantsprocedures en met behulp van diagnosegereedschap opgespoord.

Diagnose en reparatie aan e-voertuigen Connected

Door connected systemen ontstaan veel extra mogelijkheden op het gebied van comfort, milieu en veiligheid. Bij e-voertuigen zijn deze mogelijkheden vaak uitgebreider dan bij conventioneel aangedreven voertuigen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van het voertuig als buffer voor het elektriciteitsnet of als energievoorziening voor op de camping. Na het volgen van de training is de deelnemer in staat om problemen met verschillende laad- en ontlaadmogelijkheden te lokaliseren.

EV-businessplan

De elektrisch aangedreven auto zal een flinke impact krijgen op het autobedrijf. Er worden steeds minder auto’s met een verbrandingsmotor verkocht en het aantal geregistreerde elektrische auto’s stijgt snel. Dit betekent een grote verschuiving in de aftersales op het moment dat er minder benzine- en of dieselauto’s in de werkplaats komen.

Is jouw bedrijf al expert in elektrisch rijden?

EDGe Mobility - Experts in elektrisch rijden

Lees meer

Interessant voor jou

Aan de slag met Pass Thru

Pass Thru, je hebt er waarschijnlijk al het een en ander over gehoord, maar wat is het nu eigenlijk en wat zijn de mogelijkheden? Met Pass Thru kun je o.a. toegang krijgen tot merkspecifieke documentatie, software en TSB’s (Technisch Service Bulletins).

Succesvolle Tesla diagnoses

AutoNiveau en EDGe Mobility gebruiken de Tesla-diagnoseapparatuur nu ruim een half jaar en met succes. Graag delen we enkele voorbeelden om te laten zien wat er zoal mogelijk is met deze apparatuur.

Trekhaakconfiguratie Volkswagen ID.3 en ID.4

Via AutoNiveau Remote Diagnostics is het nu ook mogelijk om een after-market trekhaakset te coderen bij auto’s op het nieuwe MEB-platform van de Volkswagen Groep. Dit is door ons uitgevoerd bij een Volkswagen ID.3 en ID.4 en we breiden dit uit naar andere voertuigen op dit platform.

Bekijk ook

Tesla servicekabel Model 3/Y

Deze Tesla servicekabel kan gebruikt worden voor het stellen van diagnose aan Tesla Model 3 en Tesla Model Y in combinatie met de originele diagnosetester van Tesla (Toolbox).

NEN 9140 Veilig werken aan e-voertuigen

NEN 9140:2019 geeft specifieke eisen voor: het veilig werken aan e-voertuigen door het wegnemen van elektrische gevaren; - veilige opslag van (vermoedelijk) beschadigde e-voertuigen en elektrisch gevaarlijke onderdelen van e-voertuigen.

PicoScope 4425A 4-kanaals EV diagnostic kit

Deze set van Pico Technology, de PicoScope 4425A kit voor elektrische voertuigen (EV), is ontworpen voor alle voertuigtypes en aandrijflijnen en om werkplaatsen te voorzien van een toekomstbestendig systeem voor voertuigen met hoogspanningsbatterijen en motorsystemen.