Nieuws | Roetfilter Regenereren

ROETFILTER REGENEREREN

20 juni 2017

Een gebruiker van de AutoNiveau Remote Diagnostics kreeg een Honda CRV 2.2 CTDi binnen met een brandend roetfilterlampje. Bij nader onderzoek van de garagist bleek dat de eigenaar van het voertuig deze alleen gebruikte om korte afstanden mee te rijden, logisch dat het roetfilter verzadigd raakt.

Uiteindelijk was er geen sprake van een defect voertuig, maar een voertuig die niet gebruikt wordt zoals bedoelt. Maar afijn, het lampje brandt daar niet minder om en de klant wil dit graag opgelost hebben. Een manier om dit op te lossen is om te proberen of de auto zelf het roetfilter nog kan regenereren. Hiervoor moet er een flink stuk met de auto gereden worden zodat het roetfilter systeem op temperatuur komt en geregenereerd kan worden. Een andere manier is om het roetfilter met een systeemtester geforceerd te regenereren, dit laatste had de voorkeur van het bedrijf maar helaas was dit niet mogelijk met zijn eigen tester.

Daarom is de AutoNiveau Remote Diagnostics aangesloten en contact gezocht ons Service Center.

Eerst hebben we verbinding gemaakt met de auto en hebben we de meetwaardes bekeken om vast te stellen hoeveel vervuiling er in het roetfilter aanwezig was en wat de drukverschillen zijn op contact, stationair en bij gasgeven. Door deze waarde voor de regeneratie vast te leggen kunnen we na de regeneratie een beeld vormen van hoe succesvol de regeneratie is geweest.

Volgende stap is de motor warm draaien en daarna in overleg met het bedrijf de regeneratie starten. Hiervoor is goede communicatie met de verantwoordelijke monteur een must. De auto moet natuurlijk op een veilige plek staan en iemand zal moeten controleren of er geen onverwachte zaken gebeuren. De temperaturen kunnen erg hoog oplopen en wij kunnen vanuit het Service Center de auto niet horen of zien.

Interessant bij dit voertuig was dat tijdens de regeneratie de uitlaatgas temperaturen voor en na het roetfilter zichtbaar waren. De temperatuur na het roetfilter steeg tot boven de 650 graden Celsius. Wel even belangrijk dus dat de auto buiten op een hitte bestendige ondergrond staat en iemand dit controleert.
Na de succesvolle regeneratie moest de motor nog afkoelen door stationair onbelast te draaien en kon daarna uitgeschakeld worden. Als laatste hebben we de aanwezige foutcodes gewist en geadviseerd om de olie te verversen. Aan de eigenaar van de auto heeft het autobedrijf nog uitleg gegeven over het gebruik van de auto met een dieselmotor met roetfilter.

Al met al een succesvolle inzet van de AutoNiveau Remote Diagnostics in samenwerking met de garage.

Meer informatie klik op AutoNiveau Remote Diagnostics