Nieuwsbrief

Nissan X-Trail leesspoel vervangen

20 mei 2017

AutoNiveau: Samen leren ontwikkelen. Ook met AutoNiveau Remote Diagnostics!

We stonden weer voor een mooie uitdaging. Eén van onze klanten zoekt contact op met de volgende twee vragen over een 2005 Nissan X-Trail:
Vraag 1: Als ik van dit voertuig de leesspoel bij het contactslot vervang, moet deze dan ingeleerd worden?
Antwoord: Goede vraag, dat moeten we uitzoeken.
Vraag 2: En als dit inderdaad ingeleerd moet worden, kan dit dan via de AutoNiveau Remote Diagnostics?
Antwoord: Ook dat is een goede vraag, we gaan het uitzoeken en bellen u terug.

En dit is waar het voor ons begint! Een vraag van een klant waar we nog geen antwoord op hebben, het samen leren ontwikkelen begint!

Stap 1: Op onderzoek uit…
Wat voor systeem is het, moet het inderdaad ingeleerd worden en kunnen we het?
De startblokkering van Nissan noemen ze NATS en daar blijken nogal wat varianten van te zijn. Dit is onder andere te herkennen aan de leesspoel bij het contactslot. Dus terug naar de klant en vragen of hij een foto kan mailen van de leesspoel. We kunnen dan bepalen welke variant NATS aanwezig is in dit voertuig. Het blijkt een NATS 5 te zijn. Bij dit systeem vinden we ook dat de leesspoel inderdaad ingeleerd moet worden en gelukkig beschikken wij over een tool die dit kan. “Step one complete!”

Stap 2: Verbinding maken met het voertuig
Voor ieder voertuig die we verbinden met de AutoNiveau Remote Diagnostics moeten alle “Schuifjes en Knopjes” bij ons precies goed staan. Omdat we gebruik maken van een internetverbinding ontstaat er traagheid in het uitlezen en dit zijn de communicatie-testers niet gewend. Om dit op te lossen moeten er allerlei instellingen voor de internetverbinding precies goed staan voordat we met de regeleenheden kunnen communiceren.
We hebben contact gezocht met de klant en gevraagd zijn Remote aan te sluiten, de auto op contact te zetten en uiteraard een acculader aan te sluiten zodat we de verbinding kunnen gaan opbouwen.

Poging 1, geen succes…
Terug naar de tekentafel, contact gezocht met de ontwikkelafdeling voor poging 2.
In samenwerking met de ontwikkelafdeling hebben we alle “Schuifjes en Knopjes” goed weten te krijgen.

Poging 2, succes! We hebben verbinding met het voertuig en kunnen nu op afstand het NATS systeem benaderen.

Stap 3: Het feest gaat beginnen…
Voor stap drie hebben we iemand bij de auto nodig, dus contact gezocht met de garage waar het voertuig staat. Stap drie is daadwerkelijk inleren van de leesspoel. Zodra er iemand bij het voertuig aanwezig is kan het inleren beginnen, uiteraard zijn alle sleutels van het voertuig hiervoor nodig. Om de leesspoel in te leren moet met de communicatietester een procedure gestart worden waarna de tester vraagt het voertuig op contact te zetten met alle aanwezige sleutels. Bij het op contact zetten van het voertuig geeft de tester opeens de melding: ‘Complete’.

Stap 4: Moment van de waarheid…
“Start hem eens?” Op het moment dat je op de achtergrond de motor aan hoort slaan weet je dat het gelukt is. En…. een hele blije klant.

Stap 5: Dit is waar we het allemaal voor doen…
Met de kennis die we samen met het garagebedrijf vergaard hebben, kunnen we het product beter maken. De instellingen voor de Remote verbinding worden opgeslagen en het inleren van de leesspoel wordt toegevoegd aan de lijst met diensten op onze website en de AutoNiveau Remote Diagnostics app.

Samen maken we met de garagegisten onze dienstverlening steeds beter!
Nissan X-Trail leesspoel vervangen
Terug naar overzicht