Nieuwsbrief

Pre-Crash-configuratie met AutoNiveau Remote Diagnostics

10 mei 2017

Het Volkswagen Pre-Crash systeem, in onder andere de Golf VII, zorgt voor maximale veiligheid van de inzittende tijdens een ongeval.
Als het systeem vermoedt dat een ongeval aanstaande is, bijvoorbeeld als er erg hard geremd wordt, wordt het Pre-Crash systeem actief en zorgt al voordat het ongeval plaatsvindt dat de inzittenden maximaal beschermd zijn.
Zo sluit het Pre-Crash systeem alle ruiten zodat de gordijnairbags beter kunnen functioneren en worden de gordels van de inzittenden aangetrokken.
Het aantrekken van de gordels gebeurt door middel van een elektromotor ‘rol’ in de B-stijl van het voertuig. Dit betekent dat een moderne gordel niet alleen een pyrotechnische gordelspanner heeft, maar ook een elektromotor die de gordel kan aanspannen en ook weer loslaten als het gevaar geweken is.

Het Pre-Crash systeem is onderdeel van het airbagsysteem. Door middel van een zogenaamde LIN-bus verbinding communiceert het airbagsysteem met de gordel en zorgt ervoor dat deze aanspant en eventueel weer loslaat. Dit betekent wel dat de ‘rol’ in de B-stijl intelligent is geworden en een regeleenheid bevat. Door deze intelligentie is een uitermate nauwkeurige zelfdiagnose van de gordelspanner mogelijk en zal de kleinste afwijking gedetecteerd worden.

Als een dergelijke Pre-Crash gordel defect raakt en vervangen dient te worden moet deze ingeleerd worden met een diagnose tester. Gebeurt dit niet zal het airbag lampje op het dashboard blijven branden, met een bijbehorende foutcode op het inleren van de gordelspanner.

Kunt u de gordelspanner niet met uw eigen equipment inleren, dan biedt de AutoNiveau Remote Diagnostics uitkomst…

Pre-Crash-configuratie met AutoNiveau Remote Diagnostics
Terug naar overzicht